Alla inlägg under juni 2015

Av Mamman - 28 juni 2015 06:16

Livet rullar på. Som vanligt går det i en rasande fart och svänger hit och dit. Bra och hoppfulla dagar blandas med skitdagar där uppförsbackarna känns omöjliga att ta sig uppför. Ändå så gör jag det. Ibland åker jag av vägen, gråter en skvätt och ger upp en stund. Men sen är det bara att ta sig upp igen på vägen och fortsätta.


Idag fyller älskade äldsta S hela 11 år. Det är en evighet men ändå så kort tid. Just nu är de två yngsta vakna och vill gratta honom. Han själv sover nog gärna en stund till och eftersom det är hans födelsedag så tror jag nog vi låter honom göra det. Älskade ungar med dessa viljor. Ibland blir jag faktiskt på snudd till tokig på dom men jag älskar dom över allt annat i denna värld.


Jag tänker på det ibland och undrar vad livet hade varit om vi inte hade fått barn. Jag tror nog att vi hade hittat en annan mening i livet men just nu så är det svårt att se vad det skulle vara. För mig är det barnen som är meningen med livet. Eller kanske inte meningen med livet med de ger det jag gör mening i mitt liv. Det jag gör är för deras skull i stort. Självklart gör jag saker för min egen skull och för andra människor skull också ibland men att göra något för barnens skulle sammanfaller många gånger med att göra något för min egen skull.


Jag undrar också om jag och A hade varit ett par om vi hade varit utan barnen. Barnen har ju också format oss och våra personligheter. Fått oss att bli mer osjälviska, slipat av "det värsta" av de dåligs sidorna, hjälp oss att hitta nya sidor av oss själva och fört oss mer samman. De har nog också fått oss att ta oss igenom tunga perioder när vi, utan barn, kanske hade valt att ge upp förhållandet och gått varsin väg för att det just då hade varit lättast.


Hade vi bott här, i det här huset ? Hade jag jobbat med det jag gör idag ? Hade vi rest en massor ? Vilka uppförsbackar hade vi möts av ? Vilken bil hade vi haft ? Vilka vänner ? Vad hade vi gjort på vår semester ? Vad hade vi tyckt var kul?  Vilka hade vi varit utan barnen ?


Ja, ibland undrar jag och är nyfiken på svaren. Svaren som inte finns eftersom vi går på en annan väg. Jag är tacksam över det jag har även om jag ibland är nära att bli tokig när familjekaoset råder.


Älskade fina familj, det är ni som ger mening i mitt liv.




Skapa flashcards