Alla inlägg den 8 februari 2014

Av Mamman - 8 februari 2014 21:31

Dag ett av tre lediga är till ända. Som alltid har jag stora förhoppningar när det vankas ledighet. Det handlar inte om att vi ska göra så himla mycket utan mer om att vi ska ha det lugnt och skönt, må bra, koppla av...

Tyvärr brukar det nästan alltid bli stökigt och småbråkigt, irritation och besvikelse. Jag vet inte riktigt varför men kanske beror det på att både jag och övriga familjen oftast är väldigt trötta och liksom inte riktigt orkar.

Idag blev inget undantag. Efter lördagens förmiddagsaktiviteter (simskola och träning för tre av fyra barn) så kom alla hem. Jag fixade mat och fick slänga i en maskin tvätt. Jag blev på sämre och sämre humör allteftersom timmarna gick. Jag kände mig förpassade till hem och hushållstjänsten (jag som bara ville vara ledig eller iallafall att alla skulle hjälpas åt). Barnen småbråkade och den äkta hälften fixade med bilen (det behövdes ju repareras där också). Helt plötsligt var hela köket och övriga "allmäna" utrymmen fulla med kläder, leksaker och annat som inte skulle vara där. Någonstans vid den tidpunkten tog min ork helt slut. Jag hade ju liksom städat och plockat innan bara för att få ha det lite trevligt när jag (och min familj) i min fantasi skulle vara så där mysigt lediga och bara vara tillsammans...

Kanske borde jag ha förstått att det med stor sannolikhet skulle bli så här. Erfarenhet och förutsättningar där bl.a en förkylning och ett mental trötthet efter att ha gett mycket av sig själv på jobbet ingick så borde jag anat...

Jag hoppas på en bättre dag imorgon och kan bara konstatera att nu är både jag och denna dag slut.


Skapa flashcards