Alla inlägg den 13 november 2014

Av Mamman - 13 november 2014 18:58

Efter att ha försökt städa i förrådet under flera timmar på förmiddagen så känner jag bara att här ska inte köpas en endaste sak till det här huset om det inte är absolut nödvändigt.

Dels för att vi (mest min man faktiskt) har alldeles förmycket saker som inte behövs utan bara tar massa plats. Dels för att det är något sjukt med det där att man slänger saker för att man tröttnat och vill ha nytt, inte för att det faktiskt är något fel på det.

Jag blir på så extremt dåligt humör av att gå ner i det där förrådet (eller för den delen försöka uppräthålla någon slags ordning bland barnens saker som hamnar överallt och som dom aldrig leker med för att dom liksom inte ser vad dom har).

Det är verkligen ett i-landsrpoblem.

Jag menar inte att vi aldrig ska köpa något mer men just nu så vill jag verkligen tänka igenom varje köp och varför/om vi verkligen behöver den där saken. För vi har ju som sagt massa saker och med lite fix, trix och pyssel så finns det stora möjligheter att göra om och fixa nytt av gammalt.

Dagens alster, efter den där städronden i källaren, blev en fin (om jag får säga det själv), krans gjord av en stomme av halvsega grenar som jag sen knöpt mossa runt. Framåt jul ska det lindas ett rött band runt. Det kommer att bli toppen.

Jag bävar faktiskt lite inför julen. De yngre barnen vill ju verkligen ha leksaker (men vad ? dom har ju allt och önskar sig bara massa skräp...) men vad kan vara vettigt som inte går sönder efter 5 minute, som roar länge och som inte kostar hur mycket som helst. Vi ha miljoner sällskapsspel, telfoner, datorer, bilar, dockor, lego, böcker, kritor och pennor, gosedjur, vinterleksaker, samlarkort, kulor, olika slags figurer osv. Ja, vi/dom har faktiskt allt och dubbelt upp i vad dom behöver. Skitsvårt och ångestfyllt för som sagt så är det ju ändå så att dom vill ha...och jag skulle vilja ge något dom skulle bli så där superglada över. Det behöver inte vara jättemånga leksakspaket men några... 10-åringen känns mycket lättare då han bara önskar sig pengar i stort sett. Han sparar till en dyrare teknisk pryl så det känns ok+ att han behöver lite kläder och kan få någon bok...

Som tur är så är ju inte julen här riktigt än så jag får väl fundera ett tag till...


Jag då, vill jag ha något ? Ja, jo, men det ska var något praktiskt, något jag verkligen behöver, något som inte hamnar i förrådet och skräpar. Ett nytt nattlinne, en aska fin choklad eller kanske något så enkelt som en middag med min man på tu man hand...


Jag vet inte hur länge känslan kommer att vara men just nu är den dominerande känslan "här köps inget som vi verkligen inte behöver, inte en enda sak !"


Skapa flashcards