Direktlänk till inlägg 29 augusti 2014

Helt orealistiskt...

Av Mamman - 29 augusti 2014 15:00

Man alltså, jag var nog ett väldigt tråkigt barn. Jag förstod aldrig det där med att hitta på berättelser som var orealistiska. Eller jag tyckte inte det var kul iallfall. Ta t.ex Pippi. HELT orealistiskt att en liten flicka ska bo själv, bära på en stor häst och ha hur mycket pengar som helst. Nu tittade jag säkert på Pippi ändå och hade kanske en viss behållning av det trots allt.

När jag nu sitter med mina barn och deras läsläxor känner jag exakt likadant. Berättelser om apor som bor själva i ett hyreshus och som träffar några barn som de börjar prata med för att sen dra iväg på en skattjakt i en bil som tankas med vatten... Men alltså, tycker barn verkligen det är kul och spännande ? Det är ju totalt orealistiskt...

Som tur är har ett av barnen fått en härligt lättläst och verklighetsnära bok av typen "Lisa lär Orvar knyta skosnöret".

Hade jag då ingen fantasi ? Jodå, det tycker jag iallafall. Jag fantiserade bara på ett annat vis, om riktiga, relalistiska saker och händelseförlopp...




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mamman - 22 juli 2015 09:55

Det jag drömmer om nätterna är inte särskillt svårtolkat men det ger mig tankar och känslor som dröjer kvar långt in på dagen. Det jag drömmer är det jag inte vågar tänka när jag är vaken. Så enkelt är det. Frågan är bara vad jag ska göra med det hel...

Av Mamman - 28 juni 2015 06:16

Livet rullar på. Som vanligt går det i en rasande fart och svänger hit och dit. Bra och hoppfulla dagar blandas med skitdagar där uppförsbackarna känns omöjliga att ta sig uppför. Ändå så gör jag det. Ibland åker jag av vägen, gråter en skvätt och ge...

Av Mamman - 24 april 2015 10:03

Jag tror att alla kan vi bidra på olika vis för att göra världen lite bättre. Vad man väljer och har förmåga att göra är nog väldigt olika och så måste det få vara. Jag tror på frivillighet. Det som fungerar under en period i livet kanske inte funger...

Av Mamman - 23 april 2015 05:42

I börjar av veckan var jag och lilla L med maken när han skulle få sin behandling. Det är ganska odramatisk. En droppåse hängs upp och kopplas på och då ligger han där i ca 3 timmar. Men jag har länge tänkt att barnen ändå skulle få se just detta och...

+7

Av Mamman - 20 mars 2015 15:30

Livet rullar på. Vissa dagar/perioder är bättre än andra. Det blir ljusar och ljusare. Iallfall utomhus och visst hjälper det lite. Iallafall när det gäller orken att ta tag i saker. Städa ut, rensa, försöka komma framåt även om det är jag som måste ...

Skapa flashcards