Alla inlägg under april 2014

Av Mamman - 25 april 2014 11:48

Jo, men visst är jag det. På det här jobbet räknas man som ny ett par år skulle jag tro. Så drygt 3 månader är inte så mycket att komma med.

För ett par veckor sedan  började det ändå kännas lite bättre. Inte så att jag kände att jag hade fullständig koll på allt men ändå att allt inte var så himla nytt och att jag inte heller kände mig dödligt nervös inför varje arbetspass...


Men idag, efter att ha varit ledig en dag, så skriker varenda cell i min kropp "VILL INTE". Det känns som att jag inte vet de enklaste av de enklaste saker som ska göras. Det känns som att jag inte kan, inte vill, inte orkar...Kanske är det just det där sista, inte orkar, som är det värsta. Jag känner mig liksom slut och tom i huvudet. Att solen lyser, att jag faktiskt har varit ledig ganska mycket de senaste veckorna och att jag ser att jag ha så himla mycket fint att vara glad över får mig ändå inte att känna den där lyckan hur jag än försöker.

Men jag är inte sjuk så det är väl bara att kasta sig in i det. För vad har jag för val ? Just nu inget.


Det är inte kul när det känns så här så snälla ödet, ge mig en bra jobbkväll...och helst en fortsatt bar jobbhelg så att jag kommer igenom det här och ut där på måndag med en bättre känsla i magen.

Av Mamman - 12 april 2014 16:30

Idag var det dags för 8-årskalaset. Då pratar jag barnkalas. "Vuxenkalaset" hade vi förra lördagen.

Barnkalas ger mig alltid lite prestationsångest. Jag vill ju att alla ska ha kul liksom. Dessutom så har vi, pga sjukdom, de senaste åren fått ställa in och flytta flertalet kalas och på något vis har jag en nojjig rädsla för den besvikelse det ger.

Nåväl, mellan 12 och 14 var det iallafall dags. En klassisk korv med bröd (eller två för som som orkade), försök till dansstopp som gick "så där" då vissa killar var lite väl vilda och helst ville springa ut, en stund med frågesport i lag som lyckades fånga allas uppmärksamhet innan paketöppning och glass. Sen var det bara lika bra att släppa ut dom en stund innan vi körde en variant av skattjakt där ledtrådar gavs för att de skulle hitta de gömda bokstäverna som de sedan skulle bilda ett ord av. Ett ord som var lösenord för att skatten- dvs godispåsarna skulle "släppas lös".


Med åren har vi gjort det alltmer enkelt för oss när det gäller vad som ska bjudas på osv. Korv och bröd, glass med chokladsås och kex, och sen det viktigaste av allt, iallafall i den krets av barn som mina barn tilhör, en godispåse. Till detta dricks saft eller vatten.


Det går i regel ganska vilt till på dessa kalas. Det beror till 90 % på två av de obligatoriska gästerna som liksom är lite mer vilda och högljudda än de andra. Ändå så tillhör det gänget och ingår liksom. Denna gången var även tjejer bjudna men tyvärr så var det bara två av 5 tjejer som kunde komma. Jag tycker det är kul så länge både killarna och tjejerna kan vara kompisar och vill bjuda varandra. Jag kan ändå inte låta bli att undra över hur det hade varit om det vara hade varit de lugnare killarna och tjejer på kalaset. Förmodligen hade det varit lite roligare för alla men nu blev det ändå ok.



Då en av gästerna skulle ha haft sitt 8-årskalas förra lördagen men då var sjuk så skulle han firas idag istället. Samtiliga barn som var bjudna på vårat kalas (inkl. min 8-åring och hans lillebror) skulle därför direkt vidare till det kalaset.

Ska strax hämta killarna där. Då har de kalasat oavbrutet i 5 timmar. De lär vara både mätta och trötta.


Med än känsla av lättnad kan jag konstatera att denna kalasdag snart är över. Och nu när det ändå blev ganska lyckat så känner jag mig riktigt nöjd.



Skapa flashcards